Le Havre schrijft aan het Werelderfdeel van de Mensheid in
Kom het rijke erfgoed van Le Havre ontdekken, de geschiedenis van de stad, de musea en de stadsgezichten, de parken en de tuinen van Le Havre... Ontspan op de stranden van Le Havre en Frankrijk, verwen uzelf met balneotherapie en geniet van het watertoerisme en allerlei andere recreatiemogelijkheden en sporten.
Site map Disclaimer
Le Havre : in het hart van Normandie
Werelderfgoed van le Havre on Frankrijk
Le Havre : in het hart van Normandie
VVV-kantoor van Le Havre en Frankrijk: Weekend en Verblijfsideeen
VVV-kantoor van Le Havre en Frankrijk: Weekend en Verblijfsideeen
Download onze documentatie Download onze documentatie
 
VVV-kantoor van Le Havre
186 boulevard Clemenceau
BP 649
76059 Le Havre Cedex
Tel : 02 32 74 04 04
Fax : 02 35 42 38 39
contact@lehavretourisme.com
 
Le Havre en Frankrijk, Ontdekken en bezoeken Le Havre, Ecotoerisme Le Havre en Frankrijk, Recreatie en sporten Le Havre en Frankrijk, Stadsuitjes Le Havre praktisch
Impressionism

Van de Pre-impressionisten naar de Fauves: Een kunstenaarsblik op Le Havre, moderne stad

Een oogopslag, een palet, een licht en een momentopname. Dit zijn de ingrediënten van de nieuwe schilderstijl die snel wordt uitgevoerd naar motief en waarvan Claude Monet de grondslag legde in Le Havre. Indruk van zonsopkomst is een van de eerste werken die getuigen van deze nieuwe manier om landschappen te schilderen en die zijn naam gaf aan deze beweging. Het werk werd geschilderd voor de haven van Le Havre, waarvan men duidelijk de fabrieksschoorstenen kan onderscheiden in de verte. Monet keerde opzettelijk de rug toe aan alle academische en idealistische conventies en leidde de schilderkunst de moderne tijd binnen.

Het zeer bijzondere licht in de havenmond is bepalend voor de kunstenaars uit het midden van de 19e eeuw, en symboliseert de confrontatie met de moderne tijd in Le Havre. Alles wat actief, snel en vergankelijk is fascineert ze. In deze tijd beleefde Le Havre een ongekende stedelijke en economische uitbreiding. De nivellering van de omrasteringen kort na de bouw van de moderne stad was bepalend voor de aanleg van de grote boulevards, die de uitstalkast werden van de opbloeiende handel en de grote zeevaartmaatschappijen. Kavels die voorheen niet leefbaar waren werden snel bebouwd voor de huisvesting van de nieuwe bevolking die door de industrieën werd aangetrokken. De productie kon eenvoudig worden doorgevoerd via de nieuwe treinlijnen vanaf 1847. Voor de haveninfrastructuur moesten er nieuwe loodsen worden gebouwd voor de opslag van de goederen. De steeds groeiende tonnage van de nieuwe stoomboten vereiste de bouw van waterbekkens, die aan de nieuwe technische normen moesten voldoen. Deze "waterbekkenwedloop" leidde tot de geleidelijke en onvermijdelijke verplaatsing van de havenactiviteiten naar het zuidoosten, ten koste van het havengebied bestemd voor de ligplaatsen in haventerminal 2000

Naast de havenactiviteiten bevorderde de treinverbinding Parijs - Le Havre (in 3 uren) de mode van het baden in de zee en de ontwikkeling van nieuwe praktijken. De toeristengidsen Joanne en Conty informeren de amateurs van " zeegolfcontact " over de accommodatie in le Havre: badhuizen zoals de beroemde "Frascati baden",  », de Regattaclub van Le Havre, hotels, het casino Marie-Christine of wandelingen door de badzone van "het Nice in le Havre" waren attracties die reizigers aantrokken.

Terwijl de romantische tijdgeest de steden van Honfleur, Harfleur of de abdij van Graville (momenteel het Museum van de Priorij van Graville) bewierookten en Le Havre meed, installeerden medio 19e eeuw kunstenaars en intellectuelen zich in Le Havre. Gestimuleerd door tentoonstellingen en schilderijententoonstellingen werden de schilders gesponsord door kunstliefhebbers waarvan de collecties werken bevatten van Isabey, Delacroix, Courbet, Renoir, Pissaro, Signac, Marquet enz. Dankzij schenkingen en legaten vanaf het begin van de 20e eeuw aan het musée Malraux, beschikt het momenteel over een overvloed aan werken van het pre-impressionisme tot aan de Fauves. Dankzij de laatste schenkingen uit de uitzonderlijke collectie van Olivier Senn kon de schat van impressionistische werken veder worden uitgebreid met werken van Renoir (5), Sisley, Monet, Pissarro, Guillaumin, Degas (40 tekeningen), van postimpressionisten zoals Cross (2 schilderijen en 33 grafische werken), van Nabis-kunstenaars zoals Sérusier, Vallotton, Bonnard en Vuillard of van Fauves zoals Derain, Marquet en Matisse.

Welke sporen zijn er nog zichtbaar voor de bezoeker van vandaag? Het stadslandschap heeft zich onverbiddelijk ontwikkeld. De zo bijzondere topografie van Le Havre maakt het mogelijk om gezichtspunten terug te vinden aan de monding van de kust en ook het hoogteverschil dat de stad in tweeën deelt; of men kan de lichtverschillen bewonderen aan de ingang van de haven vanuit het stadscentrum. Hoewel 150 hectaren van het stadscentrum zijn gesloopt, past de tekening van Atelier Perret bij de moderne stad van de 19e eeuw. Zo zijn de monumenten, de grote assen en de historische waterbekkens terug te vinden in de nieuwe stad. Maar de nieuwe stadswijken (les Ormeaux, parc Hauser, Rond-Point, de stationswijk, Observatoire…) hebben veranderingen ondergaan. Het zeefront bevat vele gebouwen en villa's met elementen van de Art Nouveau of die verwijzen naar de Art Déco. Hoewel "het Nice in Le Havre" heeft geleden onder de bombardementen, bevat het nog vele originele villa's en zet het de traditie voort van woon- en kustresort tegen de klif. De recreatieve activiteiten, de strandhutten en de toeristische activiteiten van Le Havre dateren uit het einde van de 19e eeuw en kunnen ook fungeren als historische bruggen voor het ontdekken van het hedendaagse Le Havre.

 

Boudin - Itinéraires impressionnistes - Le Havre

 

Pierre-Auguste Renoir, Portrait de Nini Lopez, 1876, huile sur toile, Collection SENN, Musée Malraux, Le Havre. Cliché Florian Kleinefenn
Claude Monet, La Seine à Vétheuil, 1878, huile sur toile, Collection SENN, Musée Malraux, Le Havre. Cliché Florian Kleinefenn
Malraux Museum
Horaires, tarifs... Cliquez ici !

Malraux Museum Blog : share your epic moments !
http://blog.museemalraux.fr/

 

Camille Pissarro, L’Avant-port du Havre. Matin. Soleil. Marée, 1903, huile sur toile, Le Havre, musée Malraux. Cliché Florian Kleinefenn

 

Musee Malraux - Le Havre
Musée Malraux collections - Le Havre
   
VVV-kantoor van le Havre
PERS l INSTELLIGEN Contacts l Handige linken